Blijf je bij de les? :-)

Blijf je bij de les? :-)

Atelier met Verve

Hartelijk bedankt dat jullie mij hebben uitgenodigd voor de lesavonden van dit voorjaar.

Hieronder kunnen jullie nog wat informatie vinden over een aantal onderwerpen die aan bod zijn gekomen.

Veel plezier!

Les#1

Klik op deze film over het mengen van ‘wit’

De kleuren die gebruikt zijn voor de vacht van dit paard zijn:

Ivoorzwart, titaniumwit, ultramarijn blauw, alizarine crimson rood, poederblauw, okergeel, cadiumrood.

De donkere achtergrond is Paynes grey met een beetje wit vermengd om de damp te maken.

Het oog is geschilderd met ivoorzwart, gebrande umber, gebrande sienna en okergeel (+ wit om het op te lichten).

Desiree 70x100cm

Wit

Wit is de kleur die een vermenging is van de frequenties van alle verschillende kleuren van het zichtbare spectrum. Wit licht prikkelt bij mensen de kleurreceptoren in het oog in gelijke mate, waardoor een witte kleurbeleving optreedt. Een wit voorwerp weerkaatst op een diffuse manier bijna al het licht dat erop valt.

Licht wordt in het oog als wit ervaren als de drie typen kegeltjes in het oog in dezelfde mate worden aangesproken. Dat is bijvoorbeeld het geval als licht binnen het deel van het spectrum waarvoor het menselijk oog gevoelig is, voor alle frequenties even intens is. Een witte lamp zou alle kleuren even sterk uitstralen. Ook als licht een mengsel is van slechts de primaire kleuren in gelijke intensiteit, ziet het oog dit als wit. Daarom wordt wit ook wel een optelkleur genoemd, omdat wit uit meerdere chromatische kleuren van het spectrum bestaat. Dit geldt overigens niet voor bijvoorbeeld verf; als men verf in alle zichtbare kleuren van het spectrum zou mengen, krijgt men beslist geen “wit”.

Het zonlicht bestaat uit alle kleuren van het spectrum, hetgeen al door Isaac Newton is ontdekt toen hij licht door een prisma liet vallen. Voor die tijd dacht men dat wit licht de fundamentele kleur was, en dat de andere kleuren licht ontstonden door iets aan wit licht toe te voegen, net alsof wit licht een soort verf is. Wit licht krijgt echter juist een andere kleur, als een deel van het spectrum wordt weggenomen.

Wit en verf

Wordt witte verf gemengd met andere kleuren, dan ontstaan lichte tinten zoals roze (bij menging met rood), beige (bij menging met geel), of lichtgrijs (bij menging met zwart). De transparantie van kleuren gaat verloren zodra er wit wordt toegevoegd, dus wil je een soort glacerend effect bereiken, dan is wit uit den boze.

Wit is voor een schilder een van de belangrijkste pigmenten en de tube wit is dan ook het eerste leeg. Oorspronkelijk werd door kunstschilders vooral het giftige loodwit gebruikt. Tegenwoordig gebruikt men veelal het onschadelijke titaanwit.
Een witte vacht heeft bijna altijd een koele grijs-blauwe en warme grijze tinten in zich.  Wat je ook schildert, er altijd een ontelbare schakering kleuren aanwezig is, ook in wit, bruin of zwart.

~~~~~~~~

Les #2

Klik op deze film over het mengen van ‘zwart’.

De kleuren die gebruikt zijn voor de vacht van dit paard zijn:

Ivoorzwart, titaniumwit, ultramarijn blauw, alizarine crimson rood, poederblauw, gebrande umber/sienna.

De donkere achtergrond is ivoorzwart.

Het oog is geschilderd met ivoorzwart, gebrande umber, gebrande sienna en okergeel (+ wit om het op te lichten).

Het hoofdstel is ultramarijn blauw, ivoorzwart en titaniumwit.

Sietse 70×120

Ik zeg aan het einde van deze film, door die verschillen in contrast van donker en licht, krijg je meer perspectief in je schilderij. Wat ik beter had kunnen zeggen is, je krijgt meer diepte. Hoewel diepte een ander woord kan zijn voor perspectief met dezelfde betekenis, denk je bij perspectief in de kunst toch meer aan de verhouding, dichtbij/ver weg.

Van Dale zegt over perspectief:

2per·spec·tief (de; v(m)) 1de kunst om voorwerpen af te beelden op een plat vlak, zoals ze door het oog van de kijker worden waargenomen.

Meer over perspectief in les #3

Meer over licht en schaduw in les #4

Meer over vachtstructuur in les #5

Zwart

Zwart wordt vaak beschouwd als de donkerste kleur die er is. Het is echter geen kleur zoals de andere kleuren uit het spectrum. Kleur is een eigenschap van licht die wordt bepaald door de samenstelling van de verschillende golflengtes waaruit dat licht bestaat. Een oppervlak dat alle golflengten volledig absorbeert, wordt zwart genoemd, een voorwerp dat alle golflengten volledig weerkaatst, wordt wit genoemd. Zwart is feitelijk het ontbreken van licht.

In het dagelijks leven wordt zwart doorgaans echter wel ervaren als een kleur. Een oppervlakte, zoals zwarte kleding of zwart papier, heeft een zwart voorkomen als er geen enkel licht wordt teruggekaatst. Al het licht dat op het voorwerp valt, wordt door de pigmenten van de verf geabsorbeerd.

Wordt zwart gemengd met wit, dan ontstaan tinten van grijs.

Aanduidingen van zwart zijn vaak afkomstig van de bron waar het zwarte pigment uit gemaakt wordt. Zo werd lampenzwart oorspronkelijk gemaakt van het roet dat bijvoorbeeld door een walmende olielamp werd geproduceerd.

 

Wil je meer weten over kleuren en licht?

Klik dan op deze link om het geweldige programma te bekijken met Robbert Dijkgraaf bij DWDD University – Licht.

Echt een interessante aanrader….

 

Les #3

Klik op deze film voor het schilderen van een vacht.

Een vacht bestaat bij sommige honden uit meerdere lagen haar, ondervacht, bovenvacht, kort of lang haar, glad of gekruld, zacht of stug. Vaak bestaat de vacht, de haren zelf, ook nog uit verschillende tinten. Een paard heeft veelal een glad fluweelachtig velletje in de zomer en lang haar in de winter. Je kunt met lichtere tinten verf beginnen  en van daaruit de donkerdere partijen in te vullen of eroverheen aan te brengen.  Maar andersom kan eigenlijk ook, want begin je met een donkere ondergrond dan kan je de lichtere haren erover heen leggen. Met een donkere ondergrond, krijg je gemakkelijk diepte in je vacht.

Volg de richting van de vachtgroei en de anatomie zodat je meteen meer vorm creeert en het platte vlak zijn bollingen krijgt.  Als je de haren niet in de goede richting tekent, zal de tekening niet realistisch worden. Leer goed te kijken naar het dier of het plaatje dat je gebruikt om te schilderen. Let op de vormen, de donkere en lichte partijen, waar komt het licht vandaan en de kleur. Het is echt het leren kijken, leren zien. Het contrast van donker en licht laat je schilderij leven.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren