Blijf je bij de les #1 ? ;-)
Les#1
Mengen van wit
Klik op deze film over het mengen van ‘wit’
De kleuren die gebruikt zijn voor de vacht van dit paard zijn:
Ivoorzwart, titaniumwit, ultramarijn blauw, alizarine crimson rood, poederblauw, okergeel, cadiumrood.
De donkere achtergrond is Paynes grey met een beetje wit vermengd om de damp te maken.
Het oog is geschilderd met ivoorzwart, gebrande umber, gebrande sienna en okergeel (+ wit om het op te lichten).
Wit
Wit is de kleur die een vermenging is van de frequenties van alle verschillende kleuren van het zichtbare spectrum. Wit licht prikkelt bij mensen de kleurreceptoren in het oog in gelijke mate, waardoor een witte kleurbeleving optreedt. Een wit voorwerp weerkaatst op een diffuse manier bijna al het licht dat erop valt.
Licht wordt in het oog als wit ervaren als de drie typen kegeltjes in het oog in dezelfde mate worden aangesproken. Dat is bijvoorbeeld het geval als licht binnen het deel van het spectrum waarvoor het menselijk oog gevoelig is, voor alle frequenties even intens is. Een witte lamp zou alle kleuren even sterk uitstralen. Ook als licht een mengsel is van slechts de primaire kleuren in gelijke intensiteit, ziet het oog dit als wit. Daarom wordt wit ook wel een optelkleur genoemd, omdat wit uit meerdere chromatische kleuren van het spectrum bestaat. Dit geldt overigens niet voor bijvoorbeeld verf; als men verf in alle zichtbare kleuren van het spectrum zou mengen, krijgt men beslist geen “wit”.
Het zonlicht bestaat uit alle kleuren van het spectrum, hetgeen al door Isaac Newton is ontdekt toen hij licht door een prisma liet vallen. Voor die tijd dacht men dat wit licht de fundamentele kleur was, en dat de andere kleuren licht ontstonden door iets aan wit licht toe te voegen, net alsof wit licht een soort verf is. Wit licht krijgt echter juist een andere kleur, als een deel van het spectrum wordt weggenomen.
Wit en verf
Wordt witte verf gemengd met andere kleuren, dan ontstaan lichte tinten zoals roze (bij menging met rood), beige (bij menging met geel), of lichtgrijs (bij menging met zwart).
Wit is voor een schilder een van de belangrijkste pigmenten en de tube wit is dan ook het eerste leeg. Oorspronkelijk werd door kunstschilders vooral het giftige loodwit gebruikt. Tegenwoordig gebruikt men veelal het onschadelijke titaanwit.
Een witte vacht heeft bijna altijd een koele grijs-blauwe en warme grijze tinten in zich. Wat je ook schildert, er altijd een ontelbare schakering kleuren aanwezig is, ook in wit, bruin of zwart.
Wil je meer weten over kleuren en licht?
Klik dan op deze link om het geweldige programma te bekijken met Robbert Dijkgraaf bij DWDD University – Licht.
Echt een interessante aanrader….